Cine-concert: "Căruța fantomă" – Foley'Ala & Irina | TIFF Oradea

Caruta Fantoma

 

Duminică, 8 septembrie - Sinagoga Sion | Bilete: bit.ly/2ZsUOMJ

 

Cine-concert: CĂRUȚA FANTOMĂ | TIFF Oradea, ediția a II-a, 2019
FOLEY'ALA & IRINA MARGARETA NISTOR
Proiecţie de film mut cu sound-design live și un prolog cu Ingmar Bergman

Filmul „Körkarlen” / „The Phantom Carriage” (Suedia, 1921), regia: Victor Sjostrom, 86 min.

Muzica originală:
Foley'Ala (București)
Alin Zăbrăuțeanu – foley, electronics, live processing
Alexandra Andrieș – voce, electronics, percuţie
Maria Petrescu – oboi
Radu Rădescu – percuţie
Irina Margareta Nistor – Vocea Filmelor

„Căruța fantomă” (în suedeză: „Körkarlen”, literal: „Căruțașul”) este un film-cult, considerat ca fiind unul dintre reperele majore din istoria cinematografiei suedeze, dar și un punct de referință în creația pentru marele ecran din toate timpurile. Lansată în 1921, chiar în ziua de Anul Nou, pelicula, cu un pronunțat caracter de thriller psihologic și film fantastic, a fost regizată de Victor Sjöström , cel care și joacă rolul principal, distribuția fiind completată de Hilda Borgström, Tore Svennberg și Astrid Holm.

Sinopsis. Legenda spune că în ultima noapte a anului, Căruța fantomă, care poartă sufletele păcătoșilor în iad, își schimbă vizitiul cu ultimul nelegiuit care moare chiar la miezul nopții dintre ani. David Holm are toate motivele să se teamă de trecerea înspăimântătoarei căruțe și doar scurt timp pentru a se mântui.

Premiera din 1921 nu a beneficiat de o coloană sonoră originală, folosindu-se o compilație de piese compuse de Ture Rangström, Felix Mendelsohn, Camille Saint-Saëns și Max Reger, interpretate live de o orchestră simfonică. De atunci, au existat numeroase alte rezolvări sonore ale acompaniamentului muzical. Soluția la care recurge formația Foley'Ala se apropie de maniera specifică de creare a ambianței sonore pentru teatrul radiofonic (live foley), în care, peste un layout prefabricat, intervin elemente muzicale acustice procesate digital, tehnica sampling-ului îmbinându-se cu instrumentele cântate live. Abordarea electronică urmărește să atingă zone inedite de explorare, caracteristice erei sintetizatoarelor, dar nu sunt evitate citările din teme consacrate sau referințele culturale arhetipale.

Nostalgicii filmelor vizionate underground, pe casete video, vor avea o surpriză: traducerea în limba română a inserturilor originale ale filmului (în limba suedeză, cu subtitrare în limba engleză), este realizată, pe viu, de inconfundabila „Voce a Filmelor”, criticul de cinema Irina Margareta Nistor

Scenariul filmului se bazează pe romanul cu același nume, din 1912, al laureatei cu premiul Nobel, Selma Lagerlöf. Scriitoarea a fost inițial sceptică în privința posibilităților de adaptare pentru ecran a elementele de ocultism și misticism din roman, dar Sjöström, conștient de dificultăți, i-a prezentat autoarei scenariul adaptat, care a convins-o să accepte ideea ecranizării. Post-producția a fost intensă și de lungă durată, datorită utilizării extinse a efectelor speciale, senzaționale pentru stadiul evoluției tehnicii cinematografice de la acea vreme. Procedeul dublei expuneri direct pe camera de filmat (ținând cont că supraimprimarea optică nu a apărut decât la începutul anilor ‘30, iar viteza de rulare a cadrelor filmate era stabilită manual) a fost dezvoltată aici într-o formă avansată, cea a multiplei expuneri (prin utilizarea mai multor straturi de impresiune), creând astfel insolite efecte de spațialitate, precursoare ale tehnologiei 3D de azi. Dar filmul este remarcabil nu numai pentru efectele speciale de avangardă, ci și pentru sofisticata sa structura narativă (bazată pe flashback-uri în interiorul flashback-urilor) și pentru consacrarea în cinema a reprezentării simbolice a morții sub forma „omului cu coasa”.

Filmul a avut o influență majoră asupra operei regizorului suedez Ingmar Bergman. Acesta declara în anii ’70: „Cunoscându-l pe Victor Sjöström – mai întâi, prin filmele sale și apoi, personal – a fost, pentru mine, o experiență formidabilă. Totul a început, încă de timpuriu, cu „Căruța fantomă”. Pe atunci, aveam 12 sau 13 ani. M-a impresionat profund, fiind puternic mișcat de acest film. Nu că aș fi înțeles mare lucru pe atunci, dar am fost uimit de enorma lui forță cinematografică. A fost o experiență total emoțională. Îmi aduc aminte unele secvențe și scene care mi-au lăsat o impresie extraordinară.” Bergman a mărturisit ulterior că revedea acest film cel puțin o dată de an și că a folosit imaginea morții din „Căruța fantomă” în filmul său, „A șaptea pecete” (1957). De altfel, în același an, Victor Sjöström a interpretat rolul principal în alt film emblematic al lui Bergman, „Fragii sălbatici”, care include referințe explicite la „Căruța fantomă”. Mult mai târziu, Bergman a regizat piesa de teatru TV „Creatorii de imagini” (2000), o dramă istorică în care este ilustrat tocmai procesul de realizare a acestui film.

Foley'Ala este o trupă născută în anul 2013, ca o formulă ad-hoc de sound design & live scoring la proiecții de filme mute acompaniate sonor. Formația creează un ambient acustic original, interpretat live sub forma unei cvasi-improvizații de (re)construire a coloanei sonore pentru pelicule care au marcat istoria cinematografiei. Formula instrumentală, în diferitele proiecte ale ansamblului, este variabilă, incluzând uneori, în funcție de necesitățile rezolvărilor sonore, un violoncel sau o vioară. Printre proiectele formației se numără cine-concertele: „The Wind” (SUA, 1928, regia Victor Sjöström), „Tabu” (SUA, 1931, regia Friedrich Wilhelm Murnau), „Puzzle suprarealist” (Franța, 1924-1929, trei scurt-metraje de avangardă: „Baletul mecanic”, regia Fernand Léger, „Câinele andaluz”, regia Luis Buñuel, și „Antract”, regia René Clair), „Genuine” (Germania, 1920, regia Robert Wiene), „Shiraz – A Romance of India” (Marea Britanie-Germania-India, 1928, regia Franz Osten), „Căruța fantomă” (Suedia, 1921, regia Victor Sjöström) și premiera absolută „România etnografică – restituiri Dem Demetrescu” (România, 1937-1940, regia Dem Demetrescu).

Formația a participat cu proiecte de film și muzică la Festivalul Filmului European, Festivalul Național de Teatru, TIFF Sibiu, Luna Plină Biertan, Festivalul de Psihanaliză și Film București, FânFest Roșia Montană, Festivalul de Film și Istorii Râșnov, Serile Filmului Românesc Iași, Alba Iulia Music and Film Festival, ArtFestin Făgăraș, Dracula Film Festival Brașov, Bookfest, Street Delivery, Noaptea Albă a Galeriilor, „No Silence, Please!” de la Centrul Ceh și Orgelsommer Mediaș, dar și la proiecții, recitaluri de poezie sau concerte de improvizație în spații neconvenționale. Criticii de film Tudor Caranfil şi Irina Margareta Nistor au fost adesea invitați să prefațeze spectacolele formației.
Web: http://foleyalaband.simplesite.com/

Program TIFF Oradea 2019: https://oradea.tiff.ro/ro/program-TIFF-2019